1940 - 1945 |
Wandel-/fietsroute langs oorlogsverhalen uit/in Diemen Op 20 plekken, waaraan verhalen uit de Tweede wereldoorlog zijn verbonden, zijn verhalen op te roepen door een zogeheten QR-code, die met een smartphone gescand kunnen worden. Op deze manier komen wandelaars bij bijzondere historische gebeurtenissen die zijn aangevuld met persoonlijke verhalen van inwoners van Diemen die de oorlog hebben meegemaakt. Op de eerste dag dat de Duitse troepen in mei 1940 ons land binnentrokken, viel in Diemen al meteen een vliegtuigbom. Het zou niet de laatste zijn. De inwoners van Diemen hebben destijds dagelijks de gevolgen ervaren van de Duitse bezetting. Verzetslieden pleegden hier aanslagen op treintransporten. |
|
Aan de Ouderkerkerlaan rolde in het grootste geheim verzetsblad Vrij Nederland van de pers. Joodse buren bleken plots vertrokken. Een hele woonbuurt moest tegen de vlakte om Duitse soldaten bij een bunkermuur op de Hartveldsebrug een ruimer schootsveld te geven. In een koude wintermaand hobbelden ernstig ondervoede kinderen ’s nachts in onverwarmde vrachtwagens naar pleeggezinnen in Friesland.ar was meer eten dan de gaarkeuken aan de Muiderstraatweg bood. De meeste plekken die in de jaren 1940-1945 een belangrijke rol hebben gespeeld, passeer je zonder te weten wat zich daar heeft afgespeeld. Over deze en andere verhalen vertelt de speciale route door Diemen in de Tweede Wereldoorlog. |
![]() |
![]() |
![]() |
1
|
1: Joodse begraafplaats De rustplaats in Diemen was in 1914 in gebruik genomen door de Hoogduits-Joodse gemeente van Amsterdam. Hierheen zijn 28.000 graven overgebracht van de begraafplaats Zeeburg, waar ruimte moest komen voor een stadsuitbreiding. ‘Moge deze rustplaats verder ongestoord blijven’, staat bij deze graven in Diemen te lezen. In hetzelfde deel van de begraafplaats ligt het urnenveld. |
![]() |
![]() |
2
|
2: Spoorwegovergang Ouddiemerlaan Bij het station zie je de markering van de herdenkingsroute (in rood en blauw). Na het uitroepen van de spoorwegstaking (medio september 1944) reden er vrijwel geen treinen meer. Een verslaggever van verzetsblad Vrij Nederland schreef hoe hij in oktober 1944 bij thuiskomst in Diemen een locomotief zag rangeren. Meteen stortten vier Britse jagers zich op de loc. ‘De mitrailleurkogels vlogen links en rechts door de buurt. Huilende moeders en schreeuwende kinderen renden door de straten en zochten dekking. Gelukkig vielen er geen slachtoffers onder de burgers. De locomotief werd doorzeefd.’ De Duitse schildwacht op de Hartveldsebrug probeerde met zijn geweer een bijzonder laagvliegende jager te raken. Als antwoord kreeg hij een salvo. |
![]() |
![]() |
3
|
3: Algemeen oorlogsmonument bij gemeentehuis Naast deze gedenkmuur zie je een hoge klokkenstoel. Zijn klok heeft geklonken in verschillende kerken in het dorp, maar op 23 december 1942 veroordeelden de Duitsers de klok tot zwijgen. De klok moest uit de toren getakeld. De bezetters hadden meer aan kanonnen dan aan klokken. Ook van andere kerken moesten klokken naar de smeltovens. Na de bevrijding dook de Diemer klok op in Groningen. Nog niet in de smeltoven verdwenen. Weldra luidde hij weer in de kerk aan de Ouderkerkerlaan. Tot de kerk werd gesloopt. En nu hangt hij in de door Dick Hart ontworpen klokkenstoel. Bij dit monument vindt ieder jaar op 4 mei om acht uur ’s avonds de dodenherdenking plaats. De klok luidt en vervolgens legt de burgemeester een krans bij de gedenkmuur. Alleen dan laat de eeuwenoude klok nog van zich horen. |
![]() |
![]() |
4
|
4: Ringspoorbaan over de Muiderstraatweg |
![]() |
![]() |
5 Muiderstraatweg 9-10
|
5: Holwerd Begin februari 1945 klommen rond zevenen ’s avonds ongeveer 80 kinderen in drie vrachtauto’s. Die stonden bij Garage Saan op de Muiderstraatweg. De jeugdige reizigers (5 tot 15 jaar) zaten op stro. Het was koud en donker. Alleen uit de koplampen kwam een spleetje licht. Benzine was er niet meer, auto’s reden op houtgasgeneratoren. Dat schoot niet op, hoogstens 40 km per uur. Na drieën ’s nachts sukkelde het transport Holwerd binnen. Daar stond een bord erwtensoep klaar. Henk Teiwes vertelde zoiets verrukkelijks in jaren niet gegeten te hebben. Na de soep vertrokken de kinderen naar hun pleeggezinnen. De wagens kwamen met voedsel in Diemen terug. Drie van dergelijke transporten waren er. Holwerd telde op een gegeven moment wel 125 kinderen uit Diemen. Het maandenlange verblijf daar leidde vaak tot een band voor het leven. Pas toen in Diemen voldoende te eten was, keerden de kinderen uit Friesland terug. Henk Teiwes was eind juni aan de beurt. Gearriveerd op de Muiderstraatweg wilde Henk uit de laadbak van de vrachtwagen springen. Hij vroeg een man even iets van hem aan te pakken. Bleek die man zijn vader te zijn. Henk had hem niet herkend – zo sterk was zijn vader in de laatste maanden vermagerd. |
![]() |
![]() |
6
|
6: Diemerbrug |
![]() |
![]() |
7
|
7: Drukkerij-boekhandel De Wild, Verzetsblad VRIJ NEDERLAND
|
![]() |
![]() |
8
|
8: Distributiekantoor |
![]() |
![]() |
9 |
9: Hartveldsebrug – thv gemeentegrens ’s Avonds mocht van de bezetters niemand de straat op. Straatlantaarns bleven uit. Ramen waren verduisterd. Hoogstens de maan gaf nog licht. Om ongelukken te voorkomen, waren trottoirbanden wit geschilderd. Bij razzia’s kon je de bunkermuur niet ongemerkt passeren. Verzetsblad Vrij Nederland waarschuwde in februari 1945 nog voor zo’n ‘slavenjacht’ op mannen. Mijd de bunkermuur was het advies. Soms lieten jonge mannen eerst hun vriendinnen de muur passeren. Pas als die riepen, wisten ze dat de kust veilig was. Op 8 mei 1945 zagen de Canadese bevrijders hoe op de bunkermuur met grote letters ‘Welcome’ stond geverfd. Koningin Wilhelmina kwam hier een maand later langs. Dolenthousiaste mensen braken door de afzetting heen. Eind augustus 1945 werd generaal-veldmaarschalk Montgomery bij de bunkermuur door duizenden toegejuicht. En toen in mei 1946 de Britse premier in oorlogsjaren, Sir Winston Churchill, hier reed, stond het opnieuw zwart van de mensen. De muur is enkele jaren na de bevrijding gesloopt. |
![]() |
![]() |
10
|
10: De afbraak Twee Diemense huisartsen openden in Amsterdam-Oost een spreekuur voor hun patiënten. Ze hielden zo contact met de onderduikers. ‘De afbraak’, zoals men in het dorp de gesloopte buurt noemde, werd een aantrekkelijk speelterrein voor de jeugd. Van kapotte deuren kon je een vlot maken. Na de sloop werd in opdracht van de bezetters zoveel mogelijk bruikbaar materiaal in rijnaken gestouwd. Stenen, kozijnen en deuren van de afgebroken panden voeren zo naar Duitsland. Henk Teiwes herinnert zich dat op de rijnaken geschreven stond: ‘Liebesgabe aus den Niederlande’. Een geschenk? Daar dachten de bewoners die hun woning zagen afgebroken ongetwijfeld anders over. |
![]() |
![]() |
11
|
11: Jan Bertsstraat |
![]() |
![]() |
12
|
12: Oude Raadhuis |
13: Oude Smidse |
![]() |
![]() |
14
|
14: Zeldenrust |
![]() |
![]() |
15
|
15: Fort Diemerdam – Kanaaldijk |
![]() |
![]() |
16 thv Spoorbrug Overdiemerweg
|
16: Monument Overdiemerweg Leerlingen van De Kersenboom hebben dit monument geadopteerd. |
![]() |
![]() |
17 thv Overdiemerweg 2
|
17: De Diemerplas |
![]() |
![]() |
18 thv Muiderstraatweg 61
|
18: Monument Muiderstraatweg |
![]() |
![]() |
19 Muiderstraatweg t.o. McDonald |
19: Vinkenbrug |
![]() |
![]() |
20 kruispunt Muiderstraatweg/Provincialeweg |
20: Schipholbrug |
Foto's 2020 ©ICRitz |
Copyright 2020 © RitzDzign Alle rechten voorbehouden -- www.RitzDzign.nl |
![]() |